Není malých jeřábů

Není malých jeřábů

Obrovská ocelová stvoření, tyčící se nad vysokými budovami. Jeřábů si všimne snad každý kolemjdoucí, kdo zrovna pohledem nekontroluje své boty. Vzhledem k tomu, že stavby nových nákupních center, parkovacích domů, hotelů a dalších veřejných budov jsou téměř na denním pořádku, naučili jsme se jeřáby brát jako něco naprosto normálního, co vidíme často. To však neznamená, že jsou o to méně fascinující.

Je až s podivem, kolik různých typů jeřábů existuje. Lodní jeřáb, mostový jeřáb, mobilní jeřáb, portálový jeřáb, věžový jeřáb, kolejový jeřáb či člunový jeřáb. Snad každá specifická výšková stavební činnost má „svůj jeřáb“. Poměrně zajímavou kategorii tvoří mobilní jeřáb, který se dělí na dva další podtypy, a to pásový či kolový jeřáb. Ne vždy je totiž možné, aby stál jeřáb po většinu času stavby na jednom předem určeném místě a je vyžadována jeho mobilita. V tomto případě jsou pásové či kolové jeřáby, kterým je přezdíváno autojeřáby, vděčným pomocníkem. Aby to nebylo málo složité, také autojeřáby se vyrábí v různých typech. Jedním z nich je například autojeřáb AD- 20.

Pochopitelně není možné, aby měla každá stavební firma k dispozici všechny typy jeřábů pro případ, že je možná budou někdy potřebovat. Obzvláště ty specifické typy jeřábů, si firmy často pronajímají. Takový pronájem autojeřábu na jeřábnické práce od nějaké specializované firmy je poměrně běžná věc.

Velmi zajímavou kapitolou jsou také rekordy, které jeřáby trhají. Ať už se podíváme na jakýkoliv jeřáb, snad nikdy by nás nenapadlo, že je malý. Jeřáby mohou mít všelijaké rozlišení, ať už podle typu práce, kterou vykonávají nebo třeba podle hmotnosti, kterou jsou schopni unést. Jedno mají ale všechny společné – jsou vysoké.

I mezi těmito dlouhány však najdeme rekordmany, kterým jejich kolegové nesahají výškově „ani po kotníky“. Jeřáb, který nese název LR 13000 od společnosti Liebherr je nejsilnějším jeřábem bez pevného ukotvené na světě. Tento pašák dokáže zvednout náklad do 245 metrů nad zemí a unese až 3 000 tun. Vidět takového obra se však jen tak někomu nepoštěstí. Používá se například při stavbách obřích elektráren, kdy je do vzduchu potřeba zvedat i sto metrové sloupy.