Od neforemných dílů až po naše auto

Od neforemných dílů až po naše auto

Mít auto bylo dříve výsadou jen malé skupinky lidí. Mohli si ho dovolit jen ti, kteří byli skutečně bohatí. Když se podíváme do úplných začátků automobilového průmyslu, zastavíme se někdy na konci 18. století, kdy vznikali první předchůdci dnešních aut, které byli poháněni parním strojem. Dnes už si asi jen těžko představíme, jakou senzací tehdy pro lidi bylo, když tyt automobily dosahovaly rychlosti až devět kilometrů v hodině. Přelom přišel se spalovacími motory zhruba v polovině 19. století. Na území dnešní České republiky byl první automobil vyroben v letech 1888- 1889. Pro lidi žijící v této době to bylo něco neuvěřitelného a nahlíželi na to podobně jako dnes my na koncept levitujících vlaků, prohánějících se na území Číny a Japonska. Jen těžko si někdo tehdy představil, že o několik desítek let později bude automobilová doprava naprosto běžnou záležitostí a už vůbec ne, že zhruba o století později bude vlastnit auto téměř každá rodina.

Výroba automobilů později začala nabírat obrátky. V roce 2003 bylo na světě registrovaných 590 milionů automobilů a v roce 2010 už číslo značně přesáhlo jednu miliardu. Auta se začala vyrábět sériově a ve velkém a zpřístupnila se i nižším vrstvám obyvatel. Když se dnes podíváme na průměrnou českou rodinu, je naprosto běžné, že vlastní i více než jedno auto. To, co se dříve zdálo fikcí, se dnes stává realitou.

I přes to, že je dnes mít auto běžné, za vznikem každého auta stojí spousta lidí, strojů a práce. Každý automobil, který nám stojí zaparkovaný před domem, se skládá z neuvěřitelných deseti tisíc součástek. Aby se auto dostalo do autosalonu a potom až k nám domů, předchází tomu několik kroků, bez kterých by žádné auto, jak ho známe dnes, vzniknout nemohlo. Celá výroba se začíná lisováním a obrábění jednotlivých automobilových dílů. Poté díly pokračují do svařovny, kde se jednotlivé díly svařují, přenáší a nanáší na ně tmel. Výroba aut je dnes už natolik pokročilá, že celý tento proces trvá pouze necelou jednu minutu. Všechno tohle je zásluhou neuvěřitelně výkonných strojů, které jsou dnes lidé schopni vyrobit. Poté, co auto projde procesem výroby, přistoupí se k estetické stránce věci a tedy lakování. Tento proces probíhá v lakovně, kde dochází k nabarvení všech dílů. Posledním krokem je montáž zhotovených dílů. Montují se jak interiérové, tak exteriérové části vozidla. V této chvíli už auto dostává svou běžnou tvář a po tomto procesu je téměř připraveno na cestu k nám. Ještě před vydáním auta do prodeje je však nutné, aby každé vozidlo prošlo testováním. Testuje se na různých površích, stoupáních a klesáních, aby se prověřila spolehlivost brzd, jízdní vlastnosti auta a jeho celková funkčnost.

I když je výroba aut stále velkou vědou, díky strojům, které si lidé dokázali vyrobit a o tisíce procent tak urychlit výrobu, může auto dnes vlastnit prakticky každý z nás. Aby mohly výrobní závody takto fungovat, je potřeba jiných firem, které jim stroje dodávají. Každý stroj používaný ve výrobním závodě, je tedy veledílem někoho dalšího.