Materiál přemisťují po celém provozu

Materiál přemisťují po celém provozu

Závody s pásovou výrobou se neobejdou bez dopravníků, elevátorů, manipulátorů, plniček a dávkovačů. Dopravní zařízení ve výrobních závodech zajišťují dopravu surovin, polotovarů, výrobků a zboží. Ulehčují a hlavně výrazně zrychlují pracovní proces, využívají se ale i na skládkách, při vykládkách vagónů a lodí. Podle toho, jak pracují, je můžeme rozdělit na dopravníky s tažným elementem a dopravníky bez tažného elementu. Mezi dopravníky s tažným elementem počítáme hlavně pásové dopravníky, pak článkové, okružní vozíkové, podvěsné, korečkové a nakonec i pohyblivá schodiště. Pásové dopravníky mají velmi široké využití, mohou být v provozu umístěny stabilně, ale mohou mít také lehčí konstrukci, která se dá snadno přemístit. Jsou složeny z konstrukce dopravníku a dopravního pásu, který je pryžový s textilní nosnou kostrou nebo i ocelový. Jejich součástí je hnací a hnaný buben, poháněcí ústrojí tvoří elektromotor s brzdou a převodovkou. Pásy mívají různou šířku, od 40 centimetrů až do 2,4 metru. Aby se při provozu neprohýbaly, jsou podloženy podpěrnými volnými otočnými válečky. V některých provozech se uplatní pásové dopravníky s rovným profilem, jinde jsou praktičtější s profilem korýtkovým. Rychlost pásu se pohybuje od 0,5 metru za sekundu až do 5 m/s. Pokud je potřeba vybavit pásovými dopravníky celý provoz, mohou se jednotlivé stroje zařadit za sebe a vytvořit tak celou dopravní linku. Ta může být dlouhá i několik kilometrů.

Článkové dopravníky jsou určeny pro větší a těžší břemena, pohybují se také většinou mnohem menší rychlostí než pásové dopravníky. Jsou tvořeny dvěma řetězy, na jejich čepech jsou kladky, valí se po vodítkách a zabírají do hnacích a hnaných řetězových kol. Břemena se ukládají na přepravní dřevěné nebo ocelové desky, připevněné k jednotlivým článkům řetězů. Okružní vozíkové dopravníky jsou tvořeny soustavou vozíků, vzájemně spojených bezkoncovým kloubovým řetězem. Vozíky pojíždějí po kolejích a jsou vedeny kladkami tažného řetězu. Používají se na přepravu velmi těžkých břemen, třeba i o váze 10 tun ve slévárnách a dalších provozech.

Transportní a manipulační zařízení se navrhují na míru podle potřeby zákazníků. Ti si určují jejich rozměry, dopravní kapacitu i konstrukční materiál.