Kdo dnes nemá auto? Nebo rovnou dvě či dokonce tři? Auta dnes vlastní nejen prakticky každá rodina, ale dost často i každý jednotlivec. A ti z nás, kteří k přepravě nepoužívají auta, využívají hromadné dopravy. Pod pojmem hromadná doprava si však nepředstavujme jen takzvané „MHD“, tedy městskou hromadnou dopravu. Spousta lidí dennodenně využívá i například dálkové autobusy. Ať už tedy máme auto, nebo raději šetříme peníze a vozíme se autobusem, jedno mají oba prostředky společné. K tomu aby mohli jet, potřebují palivo.
Stále konzumnější způsob života, který vede většina z nás spolu s populační explozí způsobuje fakt, že spotřeba fosilních paliv neustále narůstá, což pochopitelně vede k úbytku jejich zásob. Fosilní paliva, které patří mezi ty nejrozšířenější se nejen z důvodu jejich rychlého vyčerpávání stávají čím dál častěji zdrojem mezinárodních konfliktů nehledě na jejich neekologičnost. Lidstvo se proto snaží hledat nové, alternativní zdroje, které by fosilní paliva z velké části nahradili. Jednou z možných náhrad fosilních paliv by se mohly stát motorová paliva vyrobená z biomasy, a to takzvaná bionafta nebo bioetanol.
Pojem biomasa v nás může vzbuzovat spoustu otázek a rozličných teorií, pojďme si tedy stručně vysvětlit, jak taková paliva vznikají a z čeho se vlastně vyrábějí. Co se týče bionafty, její hlavní přísadou je olej a tuky, avšak naprosto přírodního charakteru. Olej pro výrobu bionafty se získává z olejnatých rostlin jako je řepka olejka a přidaný tuk je zásadně živočišný. Olej získaný losováním se potom za působení vysoké teploty a katalyzátorů mění na bionaftu. Bioetanol je zase založený na cukru a vzniká jeho biologickou fermentací. Hlavní surovinou pro jeho výrobu může být například cukrová řepa, brambory, ovoce, kukuřice či zelenina.
Být „bio“ je dnes čím dál více v módě. Možná že za chvíli přijde i doba, kdy si místo elektrického topení doma všichni zabudujeme krby a kamna a nebudeme už topit jinak než dřevem. Ostatně k tomu, abychom si mohli topit dřevem, nemusíme mít k dispozici dřevo z vlastních zdrojů. Spousta firem dnes se dnes zabývá těžbou dřeva. Tyto firmy potom nabízí k prodeji takzvaná palivová dřeva, která však na rozdíl od zmíněných paliv z biomasy auta ani autobusy nepohánějí.
Ať už „jsme bio“ nebo ne, chránit naši planetu před všemožnými jedovatými výpary a zplodinami by mělo výt v zájmu každého z nás. Přeci jen tu asi chceme ještě nějakou dobu zůstat.