Když se řekne jeřáb, někteří si vybaví nápadného velkého ptáka, kterého někdy viděli v zoo, jiní strom jeřáb s jeho charakteristickými červenými jeřabinami a dalším zase na mysli při tomto slovu vyvstane vysoký charakteristický žlutý stroj na zvedání závaží. Dnes budeme mluvit o posledním zmíněném, protože i pokud jde o svět strojních jeřábů, zdaleka se neodlišuje jen jeden druh. Jeřáby totiž se totiž nemusí jen venku majestátně tyčit k obloze, ale mohou být skryté i v dílnách a provozech, kde by se práce bez nich neobešla.
Ve výrobních halách, překladištích, dílenských provozech nebo výrobnách a opravárenských střediscích se nejčastěji využívá mostový jeřáb. Jeho hlavní část tvoří jeřábový most s pojezdovými příčníky a kočka se zdvihadlem, lanem a kladnicí s hákem. Standardně tyto jeřáby mají nosnost do 40 tun, u ručních jeřábů je to do 16 tun. V halách se také často využívají podvěsné jeřáby, které se pohybují po spodní pásnici jeřábové dráhy, která se upevňuje na stropní nebo podpěrnou konstrukci. Může se pohybovat po dvou nebo třech rovnoběžných drahách a uzvedne 5 tun. Všechny pohony u těchto jeřábů bývají elektrické dvourychlostní. V případech, kdy je spíše než souvislou dráhu potřeba pokrýt kruh ve všech 360 stupních, volí se sloupový jeřáb. Ten je tvořen pevným sloupem ukotveným do betonového základu nebo stávající betonové podlahy pomocí kotevních šroubů. Rozlišují se i konzolové jeřáby, které jsou umístěné kotevním ramenem na stěnu nebo sloup haly a mají záběr 180 stupňů. Oba tyto typy uzvednou 3200 kilo a ovládají se ze země pomocí tlačítkového ovladače.
Dalším typem zařízení, které velmi ulehčuje práci, pokud jde o těžká závaží je kladkostroj. Standardní třífázové elektrické řetězové kladkostroje mohou mít nosnost od 125 kg do 25 tun a vyrábí se v mnoha provedeních, takže každý provoz najde takový, který potřebuje.