Motor s ojedinělým hvízdavým zvukem během něhož zaplesá nejedno srdce petrolheadovo. V oblibě má jízdu ve vysokých otáčkách. Příznivce si získal svou schopností vydolovat obrovský výkon z malých objemů. Řeč je o mnohými zatracovaném Wankelově rotačním motoru.
Malý motor, obrovský výkon
Nejčastěji zmiňovaným auty s rotačním motorem dnešní doby je Mazda RX-8 a RX-7. Mazda RX-8 skrývá ve svém objemu 1,3l až 241 koní. Pro srovnání, Škoda Fabia 1,4l generuje výkon 60 koní. Rotační motor je relativně jednodušší a hlavně má nižší hmotnost, což má výhodu hlavně u závodních aut. Také vytváří výrazně méně vibrací a to i při vysokých otáčkách. A točit dokáže až přes 11 000 otáček za minutu. Oproti Fabii však potřebuje častější důkladnější údržbu a má kratší životnost kvůli opotřebení vnitřních částí.
Potíže a nedostatky
Bohužel má několik dalších nedostatků. Vlivem velkého střídaní teplot ve válcích dochází k problémům s těsněním. Na jedné straně rotačního pístu dochází k explozi a druhá strana se ochlazuje nasáváním směsi paliva se vzduchem. Byly testovány různé druhy chlazení pístů, ale bohužel se přes velkou snahu nedokázal problém zcela vyřešit. Nedokonalým těsněním dochází ke spalování oleje. Ten se navíc v motoru nachází kvůli mazání rotačního pístu, takže dochází k efektu jako u dvoutaktního motoru. Tímto způsobem se do ovzduší dostávají látky, které neodpovídají normám.
Není dostatečně zelený
Dnes je velký problém spotřeba. Tu měl a má Wankelův motor vysokou i přes využití značně malých objemů motoru. Spotřeba je vyšší než u soudobých výkonem srovnatelných amerických aut notoricky známých svou žíznivostí. Je to zapříčiněno nedokonalým spalováním paliva a vysokými otáčkami. Společně se spalováním oleje tak produkuje velké množství emisí, díky kterým má velké problémy s emisními normami.
Svítá na lepší zítřky?
Tyto fakta zapříčinily pád rotačních motorů. Jejich využití se nachází i mimo automobilismus kde nepodléhají tak přísným kritériím. Používají se v RC modelářství díky zmiňovanému výkonu, existují motorové pily poháněné rotačním motorem a někteří nadšenci jím pohánějí své motokáry. Pro nadšence je tu naštěstí automobilka Mazda pokračující ve zdokonalování rotačních motorů a ve snaze o jejich navrácení na pozici konkurenta jak u aut závodních tak aut pro každodenní využití.