Obzvláště v tomto mrazivém zimním období si asi všichni přejeme, mít doma pořádné teplo. Vzhledem k tomu, že placení energií je záležitostí, která se nám, pokud chceme mít doma teplo, zkrátka nevyhne, logicky přemýšlíme, jak svou domácnost vytápět co nejekonomičtěji. Finanční stránka navíc není tím jediným kritériem, i když často nejdůležitějším. Důraz spousta z nás klade také na ekologičnost.
Pokud už někde nějakou dobu bydlíme pravděpodobně už dodavatele energií máme. Na dnešním neustále se měnícím trhu, kdy se jedna firma předbíhá před druhou množstvím výhodných nabídek a nízkých cen není vyloučené, že našeho dodavatele budeme chtít dříve nebo později změnit.
Od případné změny nás však může odradit spousta vyřizování a papírování, které změny dodavatele provázejí. O tomto faktu svědčí také informace, že 60 procent českým domácností nikdy nezměnilo dodavatele plynu a 70 procent zase dodavatele elektřiny. Na druhou stranu, strach má někdy velké oči a přechod k jinému dodavateli, nemusí být vůbec tak složitý, jak se na první pohled zdá. Je pak na nás zvážit si, jestli chceme celý život například platit přemrštěné ceny za energie a nebo obětujeme nějaký náš čas na to, abychom ho změnili a dlouhodobě tak ušetřili.
Pokud se rozhodneme pro změnu dodavatele, je dobré znát pár základních rad, které nám jeho výběr mohou značně ulehčit. Spousta lidí si klade otázku, podle čeho si dodavatele vlastně vybírat a na jaké kritéria bychom při výběru měli brát největší zřetel.
Některé možná překvapí, že jen nízká cena nestačí. Velmi důležitým kritériem našeho výběru by měla být také kvalita zákaznického servisu a šíře poskytovaných služeb. Pokud se nám totiž podaří sehnat levného dodavatele, se kterým se však bude dát „komunikovat“ jen prostřednictvím faktur a trvalých příkazů plateb, v případě nějakých nenadálých problémů nebo komplikací bychom s takovým přístupem asi spokojení nebyli.
Před změnou dodavatele je také důležité zjistit si, jestli s naším stávajícím dodavatelem máme smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou, případně jaké je datum ukončení naší smlouvy a výpovědní lhůta. U smluv na dobu neurčitou potom trvá zpravidla tři měsíce, než můžeme přejít k jinému dodavateli. U smlouvy na dobu určitou se může výpovědní lhůta pohybovat od dvaceti dnů až po tři měsíce.
Obecně neexistuje roční období, které je pro změnu dodavatele příznivější a které méně. Pokud dodavatele měníme na jaře nebo v létě, pravděpodobně ji hned tak nepocítíme, ale alespoň máme čas si vše v klidu zařídit. Oproti tomu měnit dodavatele třeba na podzim nebo v zimě, když se za celý rok topí nejvíce, můžeme tak stihnout část topné sezóny už s nižší cenou. Obecně tedy pokud se tedy čekat na léto nevyplatí, nebo je to minimálně zbytečné.
Pro fungování každé správné domácnosti jsou nejdůležitější tři věci: mít zavedenou vodu, topení a plyn a v neposlední řadě také možnost kvalitní údržby. V opačném případě by totiž mohla naše spolupráce s dodavateli skončit ještě dříve, než by pořádně začala.