Při stavbě nových domů, při demolici starých a při řadě dalších činností se bez jeřábu neobejdete. Jeřáby s různou hmotností bývají umístěné na automobilovém podvozku. Jejich předností je mobilita. Auto se zvedacím zařízením se totiž může bez problémů pohybovat po běžných komunikacích a rychle se přepravit z místa na místo. Autojeřáby pomohou s manipulací a zvedáním břemen, a také s různými montážními pracemi v terénu.
Na podvozku s vysouvacími opěrami, které zvětšují stabilitu vozidla, je otočný vršek s kabinou jeřábníka. Ten ovládá teleskopicky vysouvatelné rameno, tzv. výložník. Výložník je vícedílný a může být i s nástavci. Na konci ramene je kladnice s hákem a navíjecí lanový buben. Veškeré pohyby a funkce zajišťují hydraulické systémy. Každý typ autojeřábu má stanovenou maximální hmotnost břemene v tunách a maximální délku vysunutí výložníku včetně nástavce.
V České republice jsou autojeřáby vyráběny pod tradiční značkou ČKD. V minulosti byly montovány na podvozky Praga V3S a Tatra, dnes je nabídka podvozků mnohem větší díky zahraničním značkám MAN, Mercedes-Benz a Iveco.
Firma Vladislava Macka z Lužic na Mostecku má ve svém vozovém parku jeřáby, které mohou přenášet nebo přesouvat břemena o hmotnosti sedm, dvacet, pětadvacet a osmadvacet tun. Pomůže vám při montáži ocelových konstrukcí, při usazování panelů, překládce strojů a stavebních buněk, při montáži betonových desek a usazování bazénů. V případě potřeby jeřáby z Lužic vyjedou i na místo, kde po nehodě uvázlo motorové vozidlo a není ho možné jiným způsobem dostat pryč.
Protože jsou jeřábnické práce těsně navázané na přepravu různého materiálu, zejména stavebního, je důležité vědět, že až budete potřebovat jeřáb a zároveň nákladní auto, nemusíte shánět další firmu. Vladislav Macek zajistí obojí. Podniká už od roku 1992, za více než dvě desítky let jeho stroje přepravily spoustu tun materiálu. Volat na telefon můžete kdykoliv, pracuje non-stop.