Snaha o digitalizaci stavebního řízení – první pokus nevyšel

Snaha o digitalizaci stavebního řízení – první pokus nevyšel

Pojem digitalizace dnes slýcháme téměř na každém kroku a je spojen s mnoha obory. Internetové a digitální prostředí nabízí spousty výhod a digitalizace se tak týká nás všech.

S čím se ovšem vůbec nepočítalo byl problém s digitalizací stavebního řízení. Co měl proces přinést, proč to nevyšlo a co stavebníky v budoucnu s ohledem na digitalizaci čeká se dozvíte v dnešním článku.

Co je to digitalizace stavebního řízení?

Než se pustíme do dalších podkapitol k tomuto tématu, je nutné si nejprve vysvětlit, co to vlastně digitalizace stavebního řízení je.

V podstatě to znamená přenesení klíčových procesů spojených s povolováním staveb do online prostředí. Cílem je zjednodušit a zpřehlednit celý proces od podání žádosti, přes komunikaci s úřady, až po vydání stavebního povolení. Místo osobních návštěv stavebních úřadů by měl žadatel vše vyřídit elektronicky – například přes Portál stavebníka. To by mělo snížit byrokracii, zrychlit rozhodovací lhůty a omezit administrativní zátěž úřadů i občanů.

Součástí digitalizace je i vytvoření jednotného informačního systému, ve kterém budou stavební dokumenty přehledně uloženy, sdíleny a dostupné všem zainteresovaným stranám – od projektantů, přes stavebníky, až po dotčené úřady.

Co měl systém přinést?

Digitální stavební řízení bylo hlavně zamýšleno jako krok ke zjednodušení a zefektivnění stavebních procesů v Česku – tak jako digitalizace velkého množství jiných byrokratických procesů.

Hlavním cílem bylo zkrátit čas potřebný k vyřízení stavebního povolení, odstranit zbytečné papírování a umožnit podání žádostí plně online. Žadatel by tak nemusel obíhat jednotlivé úřady – všechny dokumenty a komunikace měly probíhat přes jednotné digitální rozhraní, tzv. Portál stavebníka.

Systém měl také zvýšit transparentnost celého řízení – bylo by možné sledovat, kdo danou žádost zpracovává, v jaké je fázi a proč případně dochází ke zdržení. Využití by našli nejen stavebníci, ale i projektanti, obce nebo dotčené orgány. Celkově se očekávalo méně chyb, větší předvídatelnost a menší prostor pro nejasnosti či korupční jednání.

Proč první pokus nevyšel?

Podle Pavla Nováka z CzechCrunch je hned několik důvodů, proč první pokus o digitalizaci stavebního řízení v Česku selhal. Pojďme si tu uvést pár klíčových bodů:

Chybějící zadání

Projekt v první řadě postrádal kompletní business a procesní analýzu. Vývojáři začali pracovat bez jasného plánu, což vedlo k nefunkčnímu systému, který neodpovídal potřebám uživatelů.

Tip: O business plánu máme velmi zajímavý článek, neváhejte si jej přečíst a uvedete se tak do problematiky

Nevhodná metodika řízení

Novák dále uvádí, že namísto tradičního „vodopádového“ přístupu, který by byl vhodnější pro projekt s pevně stanovenými požadavky, byl zvolen agilní přístup bez detailního zadání. To vedlo k nedostatečnému plánování a problémům při implementaci.

stavební řízení

Nerespektování zákonů

Výsledný systém porušoval řadu ustanovení nového stavebního zákona, což znemožnilo jeho plnohodnotné využití a vedlo k právní nejistotě pro uživatele. Kvůli nesouladu s legislativou nebylo možné garantovat správnost postupů v systému, a úředníci i žadatelé tak čelili riziku, že jejich kroky nebudou právně platné nebo budou později napadnutelné.

Obcházení Digitální informační agentury

V neposlední řadě musíme dodat, že DIA, která má dohlížet na informační systémy veřejné správy, nebyla do projektu zapojena, přestože to zákon vyžaduje. Tím byla opomenuta důležitá kontrolní a schvalovací role této agentury. A kolik digitalizace stavebního úřadu stála? Web Estate business uvádí neuvěřitelných 650 milionů korun!

Jak je to s digitalizací stavebního řízení nyní?

Dá se říci, že digitalizace stavebního řízení v Česku je v současnosti v přechodné fázi. Po neúspěšném spuštění systému v červenci 2024, které provázely technické potíže a legislativní nesoulad, vláda rozhodla o vypsání nové veřejné soutěže na dodavatele systému. Do doby, než bude nový systém plně funkční (předpokládá se od 1. ledna 2028), platí přechodné období, během kterého mohou úředníci využívat jak nové digitální systémy, tak původní lokální software.

Která firma dělá digitalizaci stavebního řízení?

Společnost InQool, která byla původním dodavatelem Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ), nadále spolupracuje s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR) na dokončení systému jako subdodavatel v rámci dynamického nákupního systému.

Novým dodavatelem, který bude mít roli projektového manažera a prostředníka pro dokončení systému, se stala společnost Servodata.

Zdroj: Kurzy.cz, GOV, MMR, CzechCrunch, Estate business, Inquool, Hn.cz