DOT pneumatik: Co je DOT kód, jak ho číst a jak je důležitý

DOT pneumatik: Co je DOT kód, jak ho číst a jak je důležitý

Jistě jste postřehli, že je na pneumatikách mnoho různých znaků a kódů. Většina z nich není třeba znát, jelikož nijak neovlivní vaše rozhodování při koupi pneumatiky. V určitých případech je však důležité některé z kódů rozeznat. Mezi tyto kódy patří i DOT pneu. Víte, co je DOT pneumatik? Co DOT pneumatiky znamená? A jak staré pneumatiky můžete používat?

Co je DOT pneumatiky?

DOT je alfanumerický kód nacházející se na bočnici každé pneumatiky. Zkratka DOT neboli Department of Transportation znamená, že pneumatika vyhovuje všem platným bezpečnostním normám. Tyto normy stanovuje americké Ministerstvo dopravy.

DOT se skládá z 8 až 13 znaků (typicky 12). Pořadí čísel a písmen je pro každou pneumatiku jedinečné a je pevně stanoveno Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA).

Pro běžného motoristu má největší význam poslední čtyřčíslí DOT kódu. Označuje totiž staří pneumatiky, jelikož se pod čísly ukrývá datum výroby pneu. První dvě čísla značí týden a druhý dvě čísla rok výroby pneu. To znamená, že pokud uvidíte DOT kód končící na 1122, znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 11. týdnu roku 2022.

Jak číst DOT?

Jak se čte DOT? Uvedeme si vzorový příklad: DOT NDMV KF1R 1122
ND – identifikace výrobce pneumatiky, většina pneumatik vyrobených před rokem 2015 má dvoumístný kód, některé nové pneumatiky mají kód třímístný,
MV – velikost pneumatiky, která vychází z tabulky rozměrů,
KF1R – volitelný výrobní kód výrobce,
11 – týden v roce,
22 – rok výroby pneu.

datum-vyroby-pneu

Stáří pneumatik

Čeká vás nákup pneu a nevíte, jak staré pneumatiky kupovat? Kupodivu DOT pneumatik vás jako kupujícího nemusí vůbec zajímat. Stáří většiny pneumatik se totiž začíná počítat až se začátkem jejich používání. Způsob, jakým jsou uchovány do doby prodeje, se na jejich kvalitě projevuje zanedbatelně, jelikož by měly být pneumatiky uložené tak, aby si udržely původní kvalitu i několik let.

DOT pneumatiky tedy není potřeba vždy kontrolovat. Jestliže dostanete na výběr mezi pneumatikou starou 1 týden a pneumatikou starou 20 měsíců, jejich kvalita bude identická a nepoznáte rozdíl. To se však týká pouze případů, kdy pneu kupujete u seriózních a ověřených prodejců. Kupujete-li pneu přes inzerát na bazaru, DOT pneu byste měli zkontrolovat ještě před koupí.

Jak dlouho vydrží pneumatiky?

Je v zájmu každého, aby jeho pneumatiky vydržely co nejdéle. Nejdůležitější je správné skladování pneumatik a také jejich řádné používání. Při dodržení pravidel nebudete muset brát na DOT pneumatik zřetel a pneumatiky vám vydrží 6 let aktivního používání.

Jak skladovat pneumatiky?

Pneumatiky by měly být skladovány tak, aby nebyly vystavovány vlhkosti a přílišnému působení tepla a světla. UV záření pneumatikám škodí nejvíce. Organizace a výrobci se shodují, že důležité je pneu uchovávat v suchých a temných prostorách s teplotou ne vyšší než 15 °C.

Jak používat pneumatiky?

Pneumatiky vydrží tak dlouho, jak jim to individuální styl řidiče dovolí. To znamená, že agresivní jízda a přejíždění obrubníků nejsou ideální. Stejně tak je důležité vyhýbat se všem výmolům. Nejpodstatnější je kontrolovat správnou geometrii kol a správné seřízení kol.

dot-pneu

Jedině tak může mít i 4 až 5 let stará pneumatika kvalitu nové. To však není limit její použitelnosti. Hraniční hodnota je totiž až dvakrát vyšší! Dle vyjádření výrobců tím lze rozumět, že do 5 let by nemělo u pneumatiky dojít k žádné znatelné změně kvality a do 10 let lze pneumatiku považovat za způsobilou k použití na autě.

Je však nutné pravidelně revidovat, jak staré pneu máte. A jak by měla být stará pneumatika? Je nezbytné pneumatiky vyměnit ještě před uplynutím hraniční doby použitelnosti pneu. Což znamená nejpozději do 6 let od prvního obutí. A to i přesto, že nebudou vykazovat známky opotřebení. Obecně se tedy předpokládá, že životnost pneumatik je zhruba 5-6 let, nebo 40.000-80.000 km – podle toho, co nastane dřív.