Málokdo se někdy zamyslel nad tím, k čemu všemu se používají pružiny nebo jak funguje jejich výroba. Přitom tato zdánlivě nenápadná pomůcka má v průmyslu nezastupitelnou roli. Vzhledem k tomu, že jsou pružiny brány jako praktické pomůcky a ne jako okrasné prvky, často ani nevíme, čeho všeho jsou součástí. Matrace, přístroje na cvičení, garážová vrata, ortodontická technika nebo motorová vozidla. To všechno by nefungovalo nebýt praktického spirálového pomocníka.
Podstatnou část nejen z hlediska fungování, ale také z hlediska bezpečnosti, tvoří pružiny při konstrukcích automobilů. Automobilové pružiny slouží ke zmenšení rázu přenášeného od kol automobilu na karoserii auta, čímž zlepšují jízdní komfort. Pružiny jsou také zodpovědné za kontakt kol s vozovkou a tím pádem také za ovladatelnost vozidla.
Kromě pružin mají na celkové odpružení automobilu vliv také pneumatiky a tlak jejich huštění. Nicméně při jízdě na nerovnosti pohltí většinu energie právě pružiny. I když je tedy přímo nevidíme, je obzvláště důležité, abychom si na jejich opotřebení dávali pozor a v případě potřeby je zavčas vyměnili.
Zatímco dříve se do aut používaly listové pružiny, které snesly vysoké zatížení, dnes jsou v automobilovém průmyslu nejpoužívanější takzvané vinuté ocelové pružiny. Ty vynikají především nenáročnou konstrukcí a bezúdržbovým provozem. Ani listovým pružinám však ještě neodzvonilo. Právě díky jejich schopnosti snášet vysoké zatížení, se s nimi dnes můžeme setkat u některých nákladních vozidel, traktorů nebo zemědělských valníků.
Nicméně žádná pružina nemá neomezenou životnost a tak se po čase může stát, že se opotřebuje. Nejčastějším důvodem je únava materiálu způsobená například korozí, při které dochází k loupání a úbytku materiálu, důsledkem čehož ztrácí pružina své specifické vlastnosti. Nadměrné zatížení spolu s oslabenou konstrukcí potom mohou způsobit také prasknutí pružiny.
Pokud nejsme profesionálové, může být pro nás těžké změnu vlastností způsobenou poškozením pružiny poznat. Je proto dobré všímat si i malých změn chování našeho auta. Nicméně pokud naše auto používáme každý den a dobře ho známé, můžeme menší odlišnosti ve vlastnostech pružení vypozorovat i sami. Pokud je pružení měkké a neúčinné, nebo je naopak přilnavost automobilu a kola při průjezdech nerovností odskakují, mohou být na vině tlumiče nebo pružiny. V obou případech je lepší navštívit servis, kde nám auto zkontrolují a případné poruchy včas odhalí a odstraní.