Bezpečí a pohodlí autosedaček

Bezpečí a pohodlí autosedaček

Auta se neustále vyvíjejí, konstruktéři myslí nejen na to, aby byla rychlá a spolehlivá, ale také bezpečná. To samé platí o sedačkách. Na první pohled vypadají jednoduše, ale opak je pravdou. Lidé v nich sedávají celé hodiny, musí se do nich vejít vysoký a tělnatý muž i drobná štíhlá dívka. Vývoj sedadel probíhá zároveň s konstruováním celého vozu a někdy trvá i několik let.

Sedadla patří k prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. Konstrukce musí zůstat po nehodě neporušená, velmi vysoké nároky na sedačky jsou kladeny zejména při bočních nárazech. Měla by totiž ochránit tělo cestujícího, nesmí se deformovat, ale zároveň se v případě potřeby musí ve vozidle uvolnit a posunout do boku. Když se zkoumají deformační zóny vozidla, počítá se s tím, že střední část může být hodně poškozená. Bezpečnostní zkoušky tedy nutí konstruktéry sedadla umisťovat co nejvíce ke středu vozidla, co nejdál od dveří.

Kdo autem jezdí často, může si nesprávným sezením způsobit trvalé zdravotní následky. Lidé už tak trpí často bolestmi zad a dlouhé sezení v autě situaci ještě zhoršuje. Vždyť podle průzkumů řidiči ročně prosedí v autě asi 300 hodin. Když se jim špatně sedí, trpí nejen bolestí zad, ale i hlavy, krku, nohou a ramen. Bolest přináší napětí, únavu a snižuje koncentraci řidiče. Proto je tak důležité mít kvalitní a pohodlné sedadlo. Jednotlivé prvky v autě by měly být prodloužením řidičova těla, aby jejich používání nepřinášelo stres.

 

 

Hodně záleží i na materiálu, z jakého jsou sedadla vyrobena. Kdysi se do malých aut běžně montovaly sedačky vytvarované z kovových trubek, potažených textilními výplněmi. Kožené čalounění bylo výsadou jen těch nejdražších aut, vrcholným materiálem byl velur. Dnes se na výrobu sedaček používají kvalitní PU pěny, která má vysokou strukturní pevnost, vysokou odolnost proti otěru a stálost tvaru i při opakovaném mechanickém zatížení. Automobilky nabízejí výběr z normálních nebo sportovních sedaček, v malých autech nahradil levné koženkové potahy textil, v drahých vozech je kůže.  Větší vozy se drží zažitých zvyklostí a konzervativních potahů, sedačky v malých autech se snaží upoutat. Barevné čalounění nebo hravé motivy mají nalákat zákazníky, především ženy a mládež.